Zetterblads bussar åkte färjor i Ådalen över 70 000 gånger

1639
Färjan Hornö-Veda.
Annons

Deras bussar har rullat på Höga Kustens vägar sedan 1949.

Zetterblads Busstrafik i Nyadal har fraktat människor och gods genom goda och dåliga tider och gör det än.

Fyra bröder och en syster – Nils-Olov, Sven-Erik, Per-Åke, Kjell-Arne och Ann-Louise Zetterblad – äger det företag som deras föräldrar Nils och Gun en gång startade.

Det började med transporter av gods, bland annat kol och koks, och övergick sedermera till att handla mer om persontrafik. Åtskilliga bussar har nötts ut genom åren.

Innan Högakustenbron och Lövviksbron kom till för många år sedan, fick Zetterblads – precis som alla andra resenärer – åka färjorna som skeppade fordon mellan orterna.

– Jag räknade ut att våra bussar åkte de olika färjorna över 70 000 gånger. Vi var väldigt glada när broarna kom, skrockar Nils-Olov.

Bröderna Zetterblad. Foto: Olof Wigren.

Det är han som är vd för Zetterblads Trafik, som kör skol- och linjetrafik i både Kramfors och Härnösands kommuner. Förutom det körs turist- och beställningstrafik i ganska stor omfattning. Nils-Olov, liksom bröderna Kjell-Arne och Per-Åke, sitter bakom ratten när du möter en Zetterblads-buss.

– Vi ingår i MittBuss tillsammans med flera andra bussföretag och är inne på ett åttaårigt avtal om de körningar vi har, säger Sven-Erik.

Annons

Zetterblads har fyra fullstora och två små bussar.

– Det var annat på mor och fars tid. De började med en liten lastbil med förlängd passagerarhytt. Sedan utvecklades det allt eftersom, säger Kjell-Arne.

I klippärmar och på gamla fotografier kan man ta del av Zetterblads intressanta företagshistoria.

– Mamma fick en del uppmärksamhet när hon tog busskort 1954 och hjälpte till med en del körningar. På den tiden var det ju inte vanligt att kvinnor ens tog körkort.

– Vår farmor hade länge ett café nere vid gamla färjeläget. Där hade hon många gäster som väntade på färjan över till Veda, säger Nils-Olov.

Det fanns också en klassisk Caltex-bensinpump intill caféet.

Pumpen står på bussfirmans lager numera. En raritet.

Samma dag som trafiken släpptes på över Högakustenbron, lades färjetrafiken för Hornö-Veda ned.

Då hade farmor Zetterblad redan tidigare lagt ned caférörelsen.

– Vi har levt hela livet med företaget och bussarna, konstaterar Nils-Olov. Och vi kommer väl att hålla på ett tag till, ler han.

Skolskjutsarna ligger bröderna varmt om hjärtat.

– Genom åren har vi kört otroligt många barn. Bara fina barn.

– Vi har inte, så vitt jag minns, varit med om en enda skadegörelse på våra skolturer. Det har varit fantastiska barn, konstaterar Bröderna Buss i Nyadal.