Hemmaplansmodellen är Svenska Ishockeyförbundets nya satsning för barn- och ungdomsverksamhet

1001
Anders Wahlström, barn- och ungdomsansvarig för Svenska Ishockeyförbundet. Foto: Erik Simander/Bildbyrån.
Annons

Hemmaplansmodellen är den nya utvecklingsinriktningen som Svenska Ishockeyförbundet tagit fram för barn– och ungdomsverksamheten.

– Vi bygger vårt riktningsval på den senaste kunskapen och forskningen som finns kring hur vi kan skapa goda utvecklingsmiljöer i våra ishockeyföreningar. Vårt mål är att skapa miljöer där varje individ ges möjlighet att få utveckla ett livslångt intresse för ishockey, få utvecklas som människa och att vi får än fler prestationer i världsklass, säger Anders Wahlström, barn– och ungdomsansvarig på Svenska Ishockeyförbundet.

Hemmaplansmodellen är grundad på fyra principer.

  • Sätt människan i fokus: 

Tränaren har en avgörande roll för hur spelarnas intresse och motivation till att spela ishockey utvecklas. Genom att genuint intressera sig för varje individ bygger man relationer som på djupet kan göra avtryck i en spelares liv – och som kan finnas kvar långt efter att hockeykarriären tagit slut.

  • Ge alla chansen att utvecklas:

– Några blir elitspelare, men de allra flesta blir det inte. Alla kan däremot få ett livslångt intresse för ishockey. Ledare har ett ansvar för att varje spelares tid inom ishockeyn blir rolig och utvecklande  – oavsett olikheter i allt från individens färdigheter för stunden, ambition, ålder, kön, klass, etnicitet, sexuell läggning och mycket mer.

  • Anpassa träning och match efter målgruppen:

– Vi kommer alltid ha spelare som befinner sig på olika ställen i sin utvecklingsresa sett till vad de kan och vill med sitt ishockeyspelande. Konkret betyder detta att ishockey ska spelas på olika stora ytor och med olika regelverk som är anpassade till att främja glädje, utveckling och lärande med målgruppens bästa för ögonen.

  • Bedriv en allsidig träning: 

Att kunna göra så många olika saker som möjligt med sin kropp skapar en känsla av kompetens som föder självförtroende – som i sin tur skapar motivation. Det vi upplever att vi är duktiga på och har självförtroende i vill vi helt enkelt göra mer av. Aktiviteter som skapar just detta förknippar vi med glädje.

Anders Wahlström fortsätter:

Annons

– Den stora skillnaden mot förr att vi på riktigt nu lyfter in det psykosociala perspektivet. Vi har alltid varit världsledande på att utveckla individer och spelare tekniskt, taktiskt och fysiskt. Nu vill vi även vara det när det gäller de psykologiska och sociala delarna. Något som krävs om vi inom svensk ishockey ska fortsätta vara världsledande även i en framtid.

Hur länge har ni jobbat med Hemmaplansmodellen och vilka har varit involverade i den?

– Det här är i grunden ett uppdrag från förbundsmötet 2015. Då beslutades det om en ny strategisk inriktning för svensk ishockey och i det beslutet framgår det att vi ska ta nästa steg i att utveckla den bevisligen framgångsrika modellen för utveckling av spelare. Rent konkret har vi aktivt jobbat med att ta fram den sedan ett drygt år tillbaka. Vi som jobbat med den är Svenska Ishockeyförbundets utvecklingsavdelning tillsammans med vårt nätverk av forskare och experter på området.

Hur står sig svensk hockey utbildningsmässigt i ett internationellt perspektiv?

– Väldigt bra. Jag kan drista mig till att säga att vi är världsledande på området. Men vi är inte nöjda. Vi måste vara medvetna om att ishockey globalt sett är en relativt liten idrott så även om vi är ledande i det sammanhanget finns det saker att utveckla. Vi sneglar just nu mycket på hur man jobbar med spelar- och tränarutbildning i andra idrotter. Där har vi saker att lära.

När det gäller spelare i åldern 9-14 år, vilka är era generella träningsdirektiv till dem/ledarna?

– Jag vill lyfta fyra saker: Se till att ha hög aktivitetsgrad under träning och spela mycket smålagsspel på träning. Sträva efter att få spelarna att själva känna att de utvecklas som spelare utan att de ska behöva jämföra sig med andra. Se till att spelarna får vara delaktiga i beslut som rör verksamheten både på och utanför planen. Och jobba för att skapa en så bra utvecklingsmiljö i gruppen att spelarna längtar tillbaka till nästa gång och att de kommer för att de själva verkligen vill vara där.

Vilka spelformer rekommenderas till dessa åldersgruppen?

– Just nu håller vi på att ta reda på det genom att utföra mätningar på fyra ytor (1/6–, 1/4–, 1/3– och 1/1–plan). På varje mäter vi när det spelas tre mot tre, fyra mot fyra och fem mot fem. Detta gör vi på åldrarna U14, U12, U10 och U8. Syftet med att göra på detta sätt är att vi inte vill gissa oss fram till vad som är bäst. Utan vi vill verkligen veta detta. Vår utgångspunkt är att sätta spelarnas glädje, lärande och utveckling i fokus.