Erling Grönstedt – en av Ådalens legendariska dragspelskungar

1840
Erling Grönstedt.
Annons

Säger man Grönstedt tänker många på konjak. Men i dragspelskretsar går tankarna genast till två bröder från Ådalen, som var för sig hör till de riktigt stora i svensk dragspelshistoria.

Kalle Grönstedt var den av dem som blev mest känd. En skicklig musiker och kompositör, smart affärsman och duktig på att profilera sig. Och så Erling Grönstedt. Lite mer tillbakadragen och inte lika mån om att söka uppmärksamheten som sin bror, men fantastisk med sitt instrument och upphovsman till flera, klassiska melodier.

På några kvadratkilometer längs Ångermanälven huserade några av de mest legendariska dragspelare som landet hört och skådat: Hans–Erik Nääs Andrew Walter och bröderna Grönstedt.

De sistnämnda, född och uppvuxna i Lugnviksstrand, hade en far, Carl Gustav, som likt många andra män i Ådalen i slutet av 1800–talet och en bra bit in på 1900–talet jobbade inom sågverksindustrin.

Sågverk, massafabriker och pappersbruk kantade älven och båttrafiken var tät. På dem jobbade tusentals personer.

I denna miljö skrevs och framfördes också dragspelsmusik av mästare på området.

Vann många mästerskap

Carl Gustav Grönstedt kunde hantera ett dragspel – han vann ett durspel på ett femöreslotteri – och han och hans fru Jenny älskade gammaldans.

Annons

Kärleken till musiken, och fascinationen för dragspel, fördes vidare till sönerna Kalle (född 1912) och Erling (född 1923).

Kalle gjorde sig tidigt ett namn och kom med tiden att koras till svensk dragspelsmästare fyra gånger. Även till nordisk mästare.

Han inledde sin karriär med att traktera pappas durspel och redan på 1920–talet var han en av de mest populära dragspelarna i hemtrakterna. Han spelade med tiden in hundratals radioprogram och framträdde också i de nordiska grannländerna.

Kalle var drygt 20 år när han komponerade Månsken över Ångermanälven men förmådde inte övertyga något förlag om att ge ut den.

Startade eget förlag

Vad göra?

Jo, Kalle Grönstedt startade eget förlag och hans vals blev en formidabel succé vars noter sålde i tiotusentals exemplar.

Kalle Grönstedt läser Västernorrlands Allehanda framför sitt legendariska notförlag på Borgargatan 4 på Söder i Stockholm.

– Kalle var handlingskraftig och smart. Han förstod sig på affärer och var bra både på att marknadsföra sig själv och de evenemang där han förekom, säger Jörgen Sundeqvist, som är den senaste av Ådalens dragspelskungar.

Han träffade och lärde känna båda bröderna Grönstedt men bäst kontakt hade han med Erling.

Erling Grönstedt och Jörgen Sundeqvist under en radioinspelning.

– Erling var en minst lika duktig musiker som sin bror men hade inte samma drivkraft som honom att synas och höras. Han blev förvisso berömd och respekterad han också, men han hade förtjänat ännu lite mer tid i rampljuset. Men det låg liksom inte för honom, berättar Jörgen som både gjort radio– och TV–program om och med Erling Grönstedt.

– Det gillade han. Han var en duktig berättare och vi hade en nära relation ända fram till hans död.

Turnéaffisch som finns på Dragsarkivet i Kramfors.

Nobbade en internationell chans

Hemkär var han, Erling Grönstedt.

Han hade chansen att åka på turné i Frankrike med Caterina Valente och vem vet vad det lett till i fråga om framgång.

Men den internationella scenen valde Erling bort för att stanna i Ådalen, komponera låtar – som bland annat Norrlandstakter och På silvervåg – och ägna sig åt det ha tyckte var lika roligt som dragspel; att fiska.

1972 gjorde Eric Forsgren två dokumentärprogram på 30 minuter vardera, som sändes i svensk TV. Programmen kallades för ”Dragspelets Mississippi” där han presenterade Ådalens Dragspelskungar.
Allt ljud spelades in på Kramfors Folkets Park, sedan filmades allt med ”playback” på natursköna platser vid och ikring Ångermanälven. På bilden ser du från vänster: Andrew Walter, Hans-Erik Nääs, Erling Grönstedt, Karl Grönstedt, Kurt Nessén och Dan Janzon. Framför Erling Grönstedt går Erlings son också han Erling Grönstedt.

Småningom flyttade i alla fall Erling och hans fru Birgit till Stockholm och under sitt liv byggde han upp en imponerande samling dragspel.

Under 18 år var han också dragspelslärare i den kommunal musikskolan i huvudstaden.

Men till Lugnviksstrand återvände han regelbundet.

– Det hände ibland att det blev träffar i föräldragården och då plockades dragspelen fram och spelglädjen var stor. Den som var med om någon av dessa sammankomster glömmer dem aldrig, säger Jörgen Sundeqvist.

Huset rivet

Nu är dock det legendariska huset – passande nog på Spelmansvägen i Lugnviksstrand – rivet.

Birgit och Erling Grönstedt nedanför föräldrahemmet på Lugnviksstrand intill Ångermanälven utanför Kramfors. Den lilla vägstumpen nedifrån älven upp till gamla E4:an har fått namnet Spelmansvägen. Erling köpte ut sina bröder och ägde föräldrahemmet där han vistades ofta. Foto: Jörgen Sundeqvist.

– Det drabbades av hussvamp och gick inte att rädda. Det känns sorgligt. Det fanns så mycket dragspelshistoria inom de där väggarna. Jag är glad att jag har fått vara där så många gånger och träffat Erling i den miljön.

– Han och Kalle har varit två stora inspiratörer för mig och de har sitt givna utrymme på Dragspelsarkivet i Kramfors, säger Jörgen Sundeqvist.

Bland annat finns där bröderna Grönstedt som pappfigurer i svartvitt. Nästan i naturligt storlek.

Bröderna Grönstedt: Kalle (t v) och Erling.

FOTNOT: Denna text är också publicerad i tidningen Dragspelsnytt nummer 2/2021, officiell tidning för Sveriges Dragspelares Riksförbund. Gå in på deras hemsida (www.dragspelsforbundet.se) för att läsa mer och även om hur du blir medlem och får tidningen Dragspelsnytt fyra gånger om året.