Antalet Kramfors-ambassadörer passerar snart 200-strecket

2008
Hjördis Åsander Rislund. Foto: Olof Wigren.
Annons

Innan årsskiftet kommer det högst sannolikt att finnas 200 Kramfors–ambassadörer.

En effekt av projektet ”Framtidsbygget – en hel kommun” som inleddes 2016. Men ambassadörsuppstarten startade egentligen tidigare.

– Våra ambassadörer har stor betydelse eftersom de bidrar till positiva attityder i hela kommen, säger näringslivsutvecklare Hjördis Åsander Rislund och fortsätter:

– Syftet med ambassadörskapet är att vi ska få fler som pratar gott om kommunen, berätta om allt vi har att erbjuda, få fler att vilja flytta hit och inte minst att öka stoltheten och framtidstron hos alla som bor här.

Det var Hjördis som tillsammans med dåvarande kollegan på näringslivsenheten, Anki Leiderud, började utbilda ambassadörer 2013.

– Våra första ambassadörer var taxichaufförerna eftersom de kom i kontakt med många besökare och hade stor möjlighet att förmedla en bra och attraktiv bild av kommunen, berättar Hjördis.

När Framtidsbygget startade vidareutvecklades ambassadörsarbetet och fick mer resurser, vilket har gett gott resultat.

I dagsläget finns det 184 personer, boende i och utanför kommunen, som är officiella ambassadörer för Kramfors kommun.

Annons

Dessa får regelbundet information om vad som är på gång inom kommunen och bjuds in till träffar och föreläsningar.

Magdalena Forsberg inspirerade ambassadörerna i vintras och nu i höst ska Jerry Engström från FriluftsByn i Docksta bidra med råd och idéer.

– Jag tror att vi kommer att nå målet om 200 ambassadörer 2018. Ambassadörerna fyller en viktig funktion i både Kramfors kommuns vision och mål fram till 2031 och de viktiga medborgardialogerna. Vi behöver engagerade ambassadörer som kan kommunicera budskap och tankegångar, säger Hjördis som själv ser flera lovande tecken inför framtiden.

– Kommunen får sedan tidigare mycket beröm för bland annat vår natur, vår gymnasieskola och de förbättrade kommunikationerna. Att fler vill bygga och bo här, att huspriserna stiger och att besöksnäringen varje år slår nya rekord är andra framgångsfaktorer.