”Vi kortar ned Höga Kusten Motorvecka men höjer kvaliteten”

1877
Per–Erik Eriksson, Kramfors, är general för Höga Kusten Motorvecka. Foto: Olof Wigren.
Annons

Hälften så lång men dubbelt så bra.

Det är visionen för Höga Kusten Motorvecka 2019.

– Vi skär ned på antalet dagar men höjer kvaliteten för att locka ännu fler besökare, säger arrangörsgeneralen Per–Erik Eriksson.

Tio dagar med motorarrangemang var imponerande men resurskrävande.

– Alla vi som jobbade under alla dagar var rejält slitna i fjol, erkänner Per–Erik.

– Vi kände att vi testat den modellen under två år och när vi gjorde en analys i höstas kom vi fram till att göra ett tajtare upplägg för 2019, men med ännu högre nivå på innehållet.

Första helgen skärs bort från programmet.

– Nu kommer vi att inleda sista juli och ha fem intensiva dagar.

Annons

Det bästa ska bli ännu bättre – däribland cruisingen i Kramfors centrum och de två avslutande dagarna på Höga Kusten Airport – samtidigt som man släpper en del annat.

– Vi har bland annat en dialog med Boteå SK om att de ska köra watercrossen i egen regi. Den har dragit mycket folk men vi vill renodla motorveckan till att handla om det som vi är duktigast på, säger Per–Erik.

Alla programpunkter sker i Kramfors kommun men målet är att på sikt kunna utvidga till andra delar av Höga Kusten. Ett samarbete sker redan med SHRA Örnsköldsvik.

Över tio klubbar ingår i arrangörsorganisationen där ledningsgruppen består mestadels av kvinnor.

– Det är jäkligt roligt och vi har överlag finns det väldigt många tjejer inom motorhobbyn idag och som gör ett enormt fint jobb.

– Vi samarbetar även med idrottsföreningar i samband med olika evenemang och i år kommer vi också att ha ett uttalat hållbarhetstänk. Vi ska helt enkelt bli en miljövänligare motorvecka. Det ligger i tiden och känns angeläget.

Höga Kusten Motorvecka ska på sikt kunna bli en av Höga Kustens största besöksanledningar, menar Per–Erik Eriksson.

– Vi ser till exempel vad motorveckan i Lycksele gjort för den staden. De har hållit på i många år och lockar över 60 000 besökare varje år.

– Får vi jobba vidare med att utveckla och etablera vårt evenemang enligt de planer vi har tror jag att vi minst kommer att ha 25 000 besökare inom en femårsperiod.

Debutåret 2017 drog Höga Kusten Motorvecka cirka 10 000 besökare och i fjol ökade den siffran om än marginellt.

– Genom att satsa på ett kortare men ännu vassare program är jag övertygad om att vi kommer att knyta upp mer folk under hela veckan eftersom det blir mer komprimerat, säger Per–Erik Eriksson.

Höga Kusten Motorvecka genomförs i år 31 juli–4 augusti.

FOTNOT: Denna artikel har varit införd i tidningen NORDSVERIGE.