Pressmeddelande: Fyra takspelningar på två dagar med Beatleslåtar i Höga Kusten

Nowhere Men. Foto: Pressbild.
Annons

I år är det 50 år sedan The Beatles gjorde sin sista konsert. Den skedde vid lunchtid den 30 januari 1969 på taket till skivbolaget Apple Records i London.

Kommande helg, 2–3 augusti, ligger Krumelursällskapet bakom fyra takspelningar på två dagar med bandet Nowhere Men från Umeå. De ska spela Beatles–covers i Sollefteå, Köja, Viksjö och Kramfors.

Alla spelningar är gratis för publiken.

– Vi garanterar en energirik och fartfylld show med The Beatles fantastiska musik, säger Krumelursällskapets ordförande Anders Högström.

Umebandet Nowhere Men har under lång tid och med stor framgång framfört The Beatles musik i olika sammanhang runt om i landet.

”Det känns som att ha sett The Beatles på riktigt!” är en av de vanliga kommentarerna från dem som upplevt bandet live.

Gruppen består av Magnus Kollberg, gitarr och sång, Daniel Andersson, gitarr och sång, Abe Eriksson, bas och körsång, och Mats Westin, trummor och körsång.

Takturnén inleds på fredag den 2 augusti kl 13.00 på Centrumplan i Sollefteå.

Annons

– Vi söker alltid efter nya och roliga evenemang som sticker ut och den här passar väl in i mallen. Det kommer att bli en rolig musikupplevelse som passar alla från dem som älskar The Beatles till dem som bara vill ha en upplevelse, säger kommunikationsstrategen Majed Safaee på Sollefteå kommun.

På fredagskvällen kl 20.00 kommer Nowhere Men till Köja där man uppträder på Bennys garage.

– Det som ska ske på Bennys Garage tar ordet kultspelning till en helt ny nivå. I trevägskorsningen i Köja mellan Fröstlands- och Strinnevägarna sker en äkta happening. Digga Beatles, sippa i sandgropen, dansa i månskenet över Ångermanälven…detta blir Hally Gally! säger Anders Högström.

Lördag den 3 augusti spelar Nowhere Men på Mat & Nostalgi i Viksjö med start kl 13.30.

– Idén med att återuppliva en sådan stor grej som Beatles sista spelning är fantastiskt rolig och ligger helt i linje med vad vi håller på med på Mat & Nostalgi. Jag är helt övertygad om att det kommer mycket folk, som vill komma och uppleva en fläkt från 1969.

– En av våra slogans är ju ”Gör en tidsresa”. Vi är både glada och tacksamma att få samarbeta med Krumelursällskapet, som är goa människor med roliga idéer, glimten i ögat och hjärtat på rätta stället. Vi hoppas verkligen på ett fortsatt samarbete med det framtiden, säger Stefan Hagman på Mat & Nostalgi.

Turnén avslutas på taket till Gallerian Christoffer på lördagskvällen med start kl 20.00, och den spelningen sker i samband med cruisingen i Kramfors centrum under Höga Kusten Motorvecka.

– The Beatles gjorde odödlig musik som fascinerat flera generationer och att bjuda besökarna på Motorveckan på en 60–talsupplevelse av det här slaget är fantastisk. Det kommer att bli en klassiker, säger Per–Erik Eriksson, general för Höga Kusten Motorvecka.

Kuriosa är att senast (?) ett band spelade på ett tak på torget i Kramfors, var 1965 då Chepp Steppers spelade på taket till dåvarande Tempo.

– Vi skulle enbart spela inne i butiken men det kom så mycket folk och blev så trångt att vi fick flytta ut på taket. Det blev stor uppståndelse och stod massor av folk nedanför oss och lyssnade, skrattar Ragnar Forsberg som var en av medlemmarna i Chepp Steppers.