Naprapaten Leif Erlander i Kramfors varnar: ”Mobiltelefoner och läsplattor ökar risken för rygg- och nackproblem redan i ung ålder”

1984
Leif Erlander. Foto: Olof Wigren.
Annons

1983 startade Leif Erlander Ryggakuten i Kramfors. De ryggproblem som människor led av då är desamma idag.

Men det finns en stor skillnad:

– Nu drabbas allt fler redan i ung ålder.

Flera gånger under intervjun säger Leif Erlander att ”… det är lätt att bli betraktad som en plåga när man talar om hur viktigt det är för kroppen att träna och hålla den i trim.”

– Ibland får jag lust att bara ta emot mina kunder och vara tyst. Detta för inte förarga andra och framstå som någon slags hälsofascist.

– Men jag vill ju bara att alla ska inse att fysisk inaktivitet kan orsaka stora besvär. Och när du fått besvär, kan de ta lång tid att bli kvitt dem. Att sluta informera om det här är som att ge upp och om jag som är naprapat ger upp, då är det ju illa…

Onda nackar, ryggar, ryggskott, diskbråck och ömma axlar är några av de åkommor som Leif Erlander behandlar i sin vardag.

– Skelettet växer och stärks upp till 22 års ålder. Sedan går det åt andra hållet. Muskelkostymen kan däremot både blir svagare eller starkare under hela ens livslängd, beroende på hur musklerna belastas.

Sverige och Norge toppar listan över länder där befolkningen lider av störst benskörhet.

Annons

– Det är ett välfärdssyndrom som beror mycket på för mycket stillasittande. Personligen tycker jag att det är vansinne att gymnastiken får allt mindre tid i skolan. Det är förödande.

Överbelastning och felaktig eller statisk arbetsställning bidrar också till problem. Förr talade man om ”gamnacke” för att beskriva personer som satt med lutat huvud över ett skrivbord.

– Idag har vi fenomenet ”mobilnacke”, eller New Generation Neck, säger Leif. Det är ungdomar som sitter böjd över sin mobil eller läsplatta åtskilliga timmar om dagen.

– Jag får regelbundet hit unga personer som jag både får hjälpa och ge råd. Det hände nästan aldrig förut.

Leif menar att det bästa är om man både kan röra på sig regelbundet och träna upp stabilitet i bålen.

– Det som händer när det börjar kärva är att ryggraden, som ska vara rörlig, blir stel. Kotorna fastnar och den del av ryggraden som fortfarande är rörlig får ta alla smällar när du rör dig och lyfter saker. Till sist tar det stopp och då har du i regel flera månaders behandling och rehabilitering framför dig.

Därför fortsätter Leif Erlander att förespråka fysiskt aktivitet – för människor i alla åldrar.

– Kroppen är tålig, anpassningsbar och fantastisk på många sätt men den behöver jobba, tänjas på och utsättas för en del prov för att inte förlora kapacitet och rörlighet.

– Många av dagens ryggproblem kan undvikas om vi tänker till och skaffar oss goda vanor. Helst redan i ung ålder.