Höga Kusten Motorvecka ska växa för varje år – och gynna hela Ångermanland

1418
Delar av styrelsen för Höga Kusten Motorvecka. Foto: Olof Wigren.
Annons

Två års rutin och en mer komprimerad Höga Kusten Motorvecka, ska ge hela arrangemanget ännu mer tyngd och ökad attraktionskraft.

Den 31 juli till 4 augusti ska ett nytt deltagarrekord sättas för det som ska kunna bli en av de stora besöksnäringsdragarna i hela regionen.

– Vi har fullt fokus på framtiden och kalkylerar med att växa varje år, säger Per–Erik Eriksson som är huvudansvarig och initiativtagare till det motorfesten.

10 000 besökare 2017 blev 11 000 2018 och i år… ja, vad blir det i år?

– Man måste sikta högt för att komma någonvart och det känns som att vi höjer oss ännu en nivå i år. Det mesta pekar på det. Och det borde även återspegla sig i antalet besökare.

– Höga Kusten Motorvecka ska hela tiden utvecklas, slipas till, växa och skapa positiva synergieffekter för hela landskapet, säger Per–Erik.

I år hoppas man till exempel på att tvådagarseventet på Höga Kusten Airport ska bidra till ett rejält lyft publikmässigt.

– Där hade vi 2 500 personer i fjol och det kan säkert bli uppemot det dubbla i år.

Annons

– Vi är också mycket positivt överraskade av vilket genomslag som kampanjannonseringen på nätet har haft. Den och programtidningen är våra stora marknadsföringskanaler.

Samarbete är ett nyckelord för Höga Kusten Motorvecka.

Från planering och förberedelser fram till genomförande.

Sju klubbar deltar aktivt som arrangörer:

High Coast Riders, Bootleggers, Coast League Cruisers, Bell Beach Cruisers, Kramfors Gatbilar, Kramfors Motorsällskap och High Coast Lowlife.

– Dessutom är föreningar som bland annat Bjärtrå IS och Nylands Intresseförening involverade i vissa evenemang. Förutom det har vi ett gott samarbete med Kramfors kommun och stöttning av en lång rad företag, säger Per–Erik Eriksson.

Han hoppas kunna knyta ännu fler klubbar och föreningar till Höga Kusten Motorvecka framöver.

– Vår vision är att ha ett arrangemang som omfattar fler orter i Höga Kusten och som kan hjälpa besöksnäringen att locka ännu fler till det här vackra området.

– Sedan vill jag gärna få fler yngre motorentusiaster att dels engagera sig i föreningslivet och dels jobba med oss i Motorveckan. Det är ju de unga som ska föra arvet och kulturen vidare, menar Per–Erik Eriksson.