Dynäs II är ett flytande, k-märkt museum på Ångermanälven

1542
Dynäs II vid kaj på Svanö. Foto: Olof Wigren.
Annons

En gång var den en kombinerad bogserbåt och representationsfartyg för konsul John Ekman på Dynäs Aktiebolag.

Numera är Dynäs II, sjösatt 1910 och senast renoverad för bara några år sedan, ett ståtligt, flytande museum på Ångermanälven. En båt som bär på en rik historia från en av Ådalens mest intressanta industriepoker.

För 109 år sedan levererade Hernösands Verkstads & Varfs AB den drygt 20 meter långa och 4,30 meter breda båten till konsul Ekman i Väja.

Då hade den namnet Dynäs men 1923 döptes den om till sitt nuvarande namn Dynäs II.

Mahogny och sammet dominerar i salongen. Foto: Olof Wigren.

Eftersom John Ekman både ville ha båten för arbete och eget bruk, fick den en för sitt slag mycket ovanlig inredning.

– Som du ser har den här salongen, med toalett intill, en inredning i mahogny och röd sammet. Överbyggnaden är av teak. Konsuln ville imponera när han skulle representera, säger Olle Mellander, en av eldsjälarna i Föreningen Dynäs II Svanö som äger båten sedan 2005.

Olle Mellander avled för övrigt efter att denna intervju gjordes.

– Kramfors kommun, som ägt den sedan 1988, skänkte den till oss. Hade inget gjorts åt båten då, hade den kanske inte funnits kvar idag. Den var i stort behov av renovering, berättar Olle som är en av dem som lagt åtskilliga timmar på att få den i det strålande skick som den är idag.

Annons

Planer fanns på att gräva ned båten på land till vattenlinjen, för att göra henne till ett museum på Sandslån. Det stoppades, främst tack vare övertygande argumentering från båthistorikerna Bengt Westin och Sven Åhlin.

Olle Mellander visar den renoverade motorn. Foto: Olof Wigren.

Dynäs II, med en fyrcylindrig 240–hästars tändkulemotor från Skandiaverken i Lysekil, är en vacker pärla.

– Motorn sattes in på Lunde varv 1955 och är en av få av den sorten som fortfarande är i kördugligt skick. Tidigare satt det en ångmaskin i båten, säger Olle Mellander.

Ett porträtt av konsul Ekman finns på båten. Foto: Olof Wigren.

Från 1900–talets början och under perioden då Ångermanälven kantades av sågverk och bruk, fanns det cirka 200 båtar som ägdes av industrierna.

– Just den här är speciell eftersom den också användes som lust– och jaktfartyg åt konsuln.

– Det har berättats att den kunde vara på bogseruppdrag ända upp i Västerbottens kust, då konsul Ekman meddelade att båten med besättning omedelbart skulle återvända. Då behövdes den till konsulns egna utflykter.

Foto: Olof Wigren.
Foto: Olof Wigren.

1934 dinerade konsuln med kronprins Gustav Adolf och kronprinsessan Louise i salongen.

– Föreningen som äger båten har över 300 medlemmar men fler är välkomna. Varje medlem får chansen att åka med på en av de turer vi gör varje år, säger Olle Mellander.

Dynäs II är K–märkt och en del av Sveriges flytande kulturarv.

Foto: Olof Wigren.

FOTNOT: Dynäs/Dynäs II har även ägts av företag i Ramvik, Härnösand och Timrå innan den köptes av Kramfors kommun och renoverades för kommunala och statliga medel och 1996 sjösattes igen vid Sandslån.