Digitala samhällen och Air2Fibre är framgångsmodeller för Robert Sjöholms Bluecom

1933
Robert Sjöholm. Foto: Olof Wigren.
Annons

Bluecom är ett av Kramfors mest spännande och offensiva företag.

Deras framgångar bygger på att skapa digitala samhällen och bygga luftburet bredband.

Robert Sjöholm, vd och ägare av Bluecom, fick utmärkelsen Årets Företagare i Kramfors förra året.
– Fantastiskt roligt, både för mig och hela företaget med alla medarbetare, sa han leende när han tog emot priset vid företagsgalan på Bollsta Folkets Hus.

Redan för 21 år sedan började han sin bana inom IT–branschen, som teknikkonsult för det globala bolaget IBS där hans far var vd.

Han gjorde ett år i Stockholm men återvände till Kramfors, fick mer säljande uppgifter, och var sen sälj och teknik ansvarig.

Hösten 2013 togs steget att bygga något eget. Bluecom skapades. Ett bolag med fokus på IT- lösningar med hög tillgänglighet och mervärde för kunden, bland annat i form av trådlösa nätverk, avancerade lagringslösningar och molntjänster.

– Vi pratar sällan teknik med våra kunder utan om kundnytta. Det ska vara lättanvänt, säkert, skalbart och ge möjligheter till fler affärer för kunden.

Bluecom byggde trådlösa nätverk till Skid–VM i Falun 2015, 90 000 användare utnyttjade nätverket under tävlingarna och det är utsett till det hittills mest uppkopplade evenemanget i Skandinavien.

Annons

– Skid-VM projektet gav stor publicitet nationellt och internationellt, varefter nya kontakter hittade oss och nya relationer skapades.

En bra sådan relation är med Teracom.

Bluecom och Teracom har tillsammans utvecklat konceptet Air2Fibre – bredband via luften, byggs både för städer, landsbygd och skärgård.

– Air2Fibre har en enorm potential.

– Vi levererar hastigheter från 100 Mbps, kräver ingen grävning, är billigare och installeras året om.

– Förutom Air2Fibre är vi delaktig i ett projekt med Europakommissionens WiFi utbyggnad inom EU, ett nät som ska leda till kostnadsfri WiFi i alla EU:s medlemsländer, med huvudsaklig inriktning på områden för besöksnäringen.

Robert Sjöholms Bluecom har även SHL, Svenska Hockeyligan, HockeyAllsvenskan och Thomas Cook som kunder, samt flertal kommuner och lokala företag.

– Jag är en entreprenör som leder ett starkt team. Tillsammans ska vi växa och fortsätta leverera kvalitet och avancerade lösningar till våra kunder, säger Robert som på fritiden ägnar sig mycket åt ungdomsidrott.

Han är lagledare för ett ungdomslag i ishockey, tränare för ett fotbollslag – båda i Kramfors–Alliansen – och var tidigare skidinstruktör i 15 år…

– Jag har inga sysselsättningsproblem, skrattar Robert, som har fru och två barn.