Det började med en taxi – idag är Byberg & Nordin en nationell bussjätte

1821
Gotte Byberg framför en av företagets första bussar. Gotte är pappa till dagens vd Tomas. Foto: Privat.
Annons

Byberg & Nordin i Nordingrå – tillsammans med bolaget Björk & Byberg – är Sveriges största, privatägda bussbolag.

Det här är berättelsen det som startade med en enda taxi och har växt till en koncern med cirka 1 000 fordon.

Tomas Byberg är vd och tredje generationen som driver familjeföretaget.

Hans far Gotte Byberg och brodern Sture Nordin tog över det från Tomas farfar August 1943, som grundade bolaget i Åsäng, en liten by i Nordingrå. Dessförinnan hade han kört arbetare till sågen i Lugnvik med en Oakland.

– August köpte en begagnad buss 1934 för 4 000 kronor och sedan investerade han i en ny 1939. Den byggdes på Hägglunds & Söner i Örnsköldsvik och kostade fyra gånger så mycket.

– När pappa blev ägare började de köra linjetrafik till Kramfors och de satsade också på skolbarnstransporter och beställningstrafik, säger Tomas.

1956 var det dags för nästa stora steg då man för första gången körde beställningstrafik ut i Europa. Samma årtioende inleddes även veckoslutstrafik till Stockholm.

Från kontoret i Nordingrå sköttes det hela administrationen av Gottes fru Gertrud.

Annons

Att bolaget fortfarande är ett familjebolag går inte att ta miste på.

På kontoret i Nordingrå jobbar Tomas hustru Anne och sonen Jens är sedan två år ansvarig för Örnsköldsviksdepån. Dottern Eva-Marie deltar i vissa projekt och systern Solveig håller sig ständigt uppdaterad i allt som händer.

Sedan millennieskiftet har Byberg & Nordin varit involverat i flera stora affärer och förvärv. Bland annat har bolaget förvärvat Werner Westins Omnibuss Docksta, Norbergs Buss i Sundsvall, KR Trafik med över 300 fordon och Ceris Resor i Timrå.

Sedan juni 2014 kör bolaget den övervägande delen av kollektivtrafiken i Ångermanland, genom samverkansbolaget Mittbuss.

Ett stort steg var då bolaget år 2010 köpte in sig i Björkskoncernen – numera Björks & Byberg – ett bolag med verksamhet från Mälardalen, Dalarna och upp till Hälsingland.

– Det köpet var helt avgörande för vår framtida marknadsstrategi. Om man bara ligger kvar på hemmaorten och bevakar de upphandlingar som är här kommer man förr eller senare att förlora trafiken. Då gäller det att ha flera ben att stå på. Där är också beställningstrafiken, arrangemang för företag, grupper och föreningar samt kommersiell expressbusstrafik viktiga, säger Tomas Byberg.

Foto: Pressbild.

Det är inte bara busstrafik som ryms inom koncernen.

I dotterbolaget VDL Nordic bedrivs försäljning av fordon i hela Norden.

Bolaget har också ett eget dataföretag som utvecklat bland annat det egna trafikledningssystemet samt det system som SJ använder för hela sin ersättningstrafik.

– Om ett tåg stannar i Sverige har vi personal på plats i vårt företag Buss & Taxilogistik i Västerås som hela dygnet ser till att lösa ersättningstrafiken, fortsätter Tomas.

Tomas Byberg. Foto: Olof Wigren.

Hur tror du att verksamheten ser ut 2027, när det är dags för 100–årsjubileum?

– Jag tror att det är viktigt att behålla värderingarna över tid. Om man alltid har dessa att falla tillbaka på tas de rätta besluten och då finns det också förutsättningar att huvudkontoret finns kvar i Nordingrå även om tio år. Det skulle naturligtvis vara väldigt roligt att jubilera tresiffrigt också, avslutar Tomas Byberg.

Det började alltså med en femsitsig Oakland som transporterade nordingråbor till sågen i Lugnvik.

Idag, över 90 år senare, har den verksamhet som startades av August Nordin i Åsäng växt till att bli Sveriges största privatägda bussbolag.

Byberg & Nordin – tillsammans med Björks & Byberg – har drygt 1 900 medarbetare, cirka 1 000 fordon och omsätter totalt närmare 1,8 miljarder kronor.