Arnold Sundström har skapat ett bilmuseum hemma på gården

2768
Museiägare Arnold Sundström. Foto: Olof Wigren.
Annons

Arnold Sundström i Ramvik grundade Sundströms Bil i Kramfors.

Numera är det yngsta sonen Fredrik som driver företaget, dessutom i helt nya och stora lokaler i Fiskja.

Pappa Arnold ägnar sig åt sitt eget bilmuseum med café.

Foto: Olof Wigren.

På gården, på en höjd med utsikt över Ångermanälven – eller rättare sagt, det som är en havsvik –, har Arnold byggt upp en imponerande samling av små och stora bilar. Och mycket annat. Exempelvis drygt 1 100 (!) bilmodeller i skala 1:18.

Arnolds bilmuseum har både små och stora bilar och andra intressanta föremål. Foto: Olof Wigren.

– Själva gården är från 1767 och den har gått i arv på min frus sida i tolv generationer , säger Arnold som har gjort om den gamla ladugården till det som är hjärtat i museet.

Men här finns faktiskt tio olika avdelningar, däribland ett bibliotek och nyckelrum med 5 000 nyckelringar från hela världen, en matbod och Gödselstacken med musik och kuriosa.

– Jag har alltid samlat på bilrelaterade saker men det blev mer intensivt för 15–20 år sedan, berättar han.

Foto: Olof Wigren.

Arnolds egen bana inom bilbranschen började som lärling på Skogs Motorverkstad som 16–åring.

Annons

En liten modell av den finns på museet, med Esso–bensinpumpar utanför.

Sedermera började han sälja Volkswagen 1953 och i början av 70–talet startade han eget i Kramfors.

– Vi sålde och servade både BMW, Honda, Lada och Mitsubishi.

Foto: Olof Wigren.

Sedan 2002 är det KIA som gäller och sonen Fredrik har utvecklat Sundströms Bil till en av landets framgångsrikaste återförsäljare av det sydkoreanska märket.

– Jag klev av som ansvarig för bilfirman 2005 och fick då mer tid till att pyssla här, säger Arnold.

En av museets främsta pärlor: en Jaguar E–Type Serie II från 1969. Foto: Olof Wigren.

Stiligast i museet är den Jaguar E–Type Serie II från 1969 som glänser i ett tornliknande rum ovanpå en gammal potatiskällare.

Den har en sexcylindersmotor på 208 hk och tillverkades i 72 000 exemplar under åren 1961 till 1974.

– Den har utsetts till världens vackraste sportbilsmodell, upplyser Arnold med stolthet i rösten.

Volkswagen 1200 1948. Totalt levereras bara sju sådana exemplar i Sverige det året. Foto: Olof Wigren.

Kuriosa är att inom en sträcka av fyra mil finns tre bilmuséer i Höga Kusten: Ådalens veteranbilsmuseum i Lunde, Arnolds Automobilcafé i Ramvik och Härnösands Bilmuseum.

FOTNOT: Detta reportage har även varit publicerat i tidningen Nordsverige.

Östtyska IFA F9 från 1955 med en trecylindrig tvåtaktsmotor. Foto: Olof Wigren.