Annica startade assistansföretag sedan hon tagit om hand om sin sjuka dotter fram till hennes död

3743
Annica Hellström. Foto: Olof Wigren.
Annons

Hennes dotter hade flera funktionsnedsättningar.  Annica L Hellström, Skulnäs, tog hand om henne fram till hennes död.

Erfarenheterna av att vårda sin dotter fick Annica att starta assistansföretaget Höga Kusten Personlig Assistans.

– Det viktigaste är alltid att se till varje individ, hur deras situation är och hur vi på bästa sätt kan hjälpa dem och göra deras tillvaro lite bättre. Jag kommer aldrig att tumma på den filosofin för jag vet, av erfarenhet, hur mycket det betyder, säger Annica.

2010 startade hon bolaget, sedan hon under många år varit anställd som vårdare av sin dotter. Hon följde även sin MS-sjuka pappas kamp för ett drägligt liv innan han också avled.

– Jag hade förstås ett personligt engagemang som gjorde att jag gjorde allt för att de skulle få det så bra som möjligt. Men även nu, i den totala verksamheten, är inställningen likadan.

– Vi ska bry oss om så mycket vi kan, vara lyhörda för brukarnas åsikter och skapa relationer som upplevs som optimala.

Annicas dotter avled för några år sedan.

– Jag sörjer henne djupt men jag är samtidigt glad över att veta att hon hade ett lyckligt och rikt liv utifrån sin situation, tack vare LSS-reformen.

Annons

När Höga Kusten Personlig Assistans drog igång hade det tre kunder. Nu har man över 20.

– Men vi kommer aldrig att bli så stora att våra kärnvärden och kvaliteten på det vi gör reduceras.

Brukarna finns både i Ångermanland och utanför landskapet. Bolaget kontor både i Kramfors och Örnsköldsvik för att de anställda ska ha nära till många brukare.

– Jag har långt över 100 personer på lönelistan varje månad. Vår personalomsättning är mycket låg och vi jobbar målmedvetet med noggrann rekrytering, personalutveckling och utbildning.

– Jobbet är så pass komplext att det är viktigt med både hög kompetens och med rätt sorts personlighet. Varje brukare är en utmaning i sig, det handlar mycket om att ge och ta för att kunna få till bra lösningar. Och det är mycket viktigt att personkemin mellan brukaren och assistenten fungerar. Vi har regelbundna möten med brukarna där vi stämmer av sådant, säger Annica.

Hon jobbar även aktivt för att höja statusen för personliga assistenter, både genom föreläsningar och genom att olika sammanhang visa på vilket stort jobb de gör.

– Det är angeläget för mig att de ska känna stolthet över vad de uträttar, säger hon.