Ann-Christine har byggt upp Nylands Städ från ett fåmansföretag till något betydligt större

1989
Ann-Christine Lundqvist. Foto: Olof Wigren.
Annons

I mitten av 90-talet startade Ann-Christine Lundqvist Nylands Städ. Då med några få anställda.

Nu är det någonting betydligt större, med filial i bland annat Sundsvall.

Det är över 22 år sedan Ann-Christine drog igång Nylands Städ.

Hon var höggravid och arbetslös och behövde sysselsättning.

– Timingen var lite dålig. Eftersom jag väntade barn fick jag anställa folk direkt för att klara av det.

– Å andra sidan gav det snabbt insikter i hur det är att vara arbetsgivare och det gav en kick till att satsa vidare.

Idag har Nylands Städ betydligt fler personer på lönelistan.

Kontoret och städet har dessutom flyttat från Nyland till Frånö. Härifrån utgår personalen varje dag.

Annons

Uppdragen sker både till företag, offentlig sektor och privatpersoner och utbudet av tjänster har byggts på kontinuerligt.

– Numera har vi också en egen bil för rengöring av sopkärl och har franchisen för Specialrengöringar i hela Västernorrland. Vi kan också ta på oss uppdrag i Jämtland.

– Det innebär att vi inte bara städar utan också tar hand om till exempel klottersanering och en hel del annat. En del av verksamheten som jag tror har stor potential att växa och som jag kommer att jobba mycket med att sälja in framöver, berättar Ann-Christine.

Med tiden har hon kunnat delegera mer av ansvaret inom olika områden till personalen.

– Jag har underbara medarbetare som gör att jag kan ägna mer tid åt att vara ute hos kunder och att besöka dem som vi vill ha som kunder. Jag lägger stor vikt vid service och att vara lyhörd för kundernas önskemål. Det, och att vi gör ett bra jobb, tror jag är de viktigaste faktorerna till att företaget utvecklats så bra.

Inför framtiden är tanken att Nylands Städ ska etablera sig på fler orter. Inte genom uppköp av befintliga städföretag utan genom nya kontor.

Senast handlade det om Sundsvall.

Hon trivs ypperligt med tillvaron.

Tidigare var det långa arbetsdagar, men det är mer humant nu.

– Visserligen lever jag med företaget i skallen 24 timmar om dygnet men inte på ett sätt som stjäl energi utan som berikar.

– Jag har lärt mig mycket om mig själv och hur jag ska hantera jobbiga situationer, genom att lära mig om ledarskap av suveräna utbildaren Annika Sundbom Åström i Sollefteå. Med hjälp av henne har jag fått en bättre balans i vardagen mellan jobb och fritid och jag löser frågor på ett klokare sätt.

Hon utstrålar lugn. Och känner sig också lugn.

– Jag har kommit dithän att jag ofta är det. Det är skönt. Jag älskar att vara hemma, att kunna gå ut i skog och mark när jag kan, ladda med energi regelbundet där jag finns. Jag behöver inte så mycket för att må gott.

– Dessutom får jag boostar av att träffa alla människor i jobbet. Jag är utåtriktad och älskar att ge service och det här yrket passar mig därför perfekt.