Adam Westerman – flugfiskaren som hittat vägen till ofiskade vatten

831
Adam Westerman. Foto: Pressbild.
Annons

Vad är det en flugfiskare drömmer om allra mest, förutom stora fiskar?

Jo, ofiskat vatten.

Adam Westerman har löst problemet. Hans uppfinning Icross präglas av nytänkande och marknaden för den är stor.

Flugfiske har varit Adams stora intresse sedan barnsben.

– Jag växte upp med det. Farsan var den som introducerade mig och sedan har jag fortsatt att skapa min passion för flugfiske.

– Eftersom jag är född i Skellefteå har jag alltid haft nära till bra fiskevatten. Älvarna här omkring har gott om harr, havsöring och lax och sedan är det ju inte så långt till Norge heller, säger Adam.

Men hur många och stora fiskar han än fått har han alltid drivits mest av att komma till ställen där ingen fiskat.

– Ofiskat vatten. Det är det som fascinerat och fascinerar mig mest. Om det så är på andra sidan älven, mitt ute i en sjö eller någon annanstans.

Annons

Det finns dem som betalar stora summor pengar för att fiska på ofiskat vatten, exempelvis i Norge och Ryssland.

– Jag har inte den ekonomin (skratt). Ofta har jag klivit upp klockan tre på natten för att vara först på plats. Men det finns ju ofiskade vatten du inte kan ta dig till. Inte ens med båt eller flytring, särskilt inte i strömt vatten.

Adam experimenterade med att bygga flytbrädor av frigolit och var ganska nöjd.

Men jakten på det optimala drev honom ett steg längre.

Det och att flera av hans fiskeintresserade vänner pushade honom att göra flytbrädor åt dem också.

Här föddes idén om Icross. En uppblåsbar flytanordning, lätt att bära med sig – de tre modellerna som finns idag väger alla omkring sju kilo – och enkel att använda.

– Jag satte mig helt enkelt och ritade hur jag ville att det skulle se ut och jag hittade ett idealiskt material, drop stich. Samma som används när man gör så kallade stand up paddleboards. Det är en variant av surfingbrädor som man paddlar på.

– Det är ett material som är enormt slitstarkt men lätt. Målet var att skapa någonting stabilt, säkert och smidigt. Det finns modeller som klarar att bära en vikt upp till 140 kilo.

Adam skissade också på var alla fästen skulle sitta och vilka tillbehör man kunde tänka sig.

– För att komma vidare pratade jag med Almi som hjälpte mig att ta fram en prototyp. Sedan blev också Arctic Business Incubator och företaget sport up north involverat för att det skulle kunna bli en affärsverksamhet av det.

En av Icross-modellerna. Foto: Icross.

Icross testades och befanns vara utmärkt.

Det togs fram beräkningar på hur mycket de olika modellerna skulle kosta att tillverka och marknadsbehovet undersöktes.

Det sistnämnda var Adam redan övertygad om var stort.

Numera säljs Icross både i butiker och via webbshopar både i Sverige och internationellt.

Hur vill då Adam beskriva Icross för den oinvigde?

– Som en superliten kajak som är uppblåsbar, stenhård, lättmanövrerad och stadig. Den ryms i bilen uppblåst och den passar till både fiske och jakt på bäver och sjöfågel. Eftersom den väger så lite kan man ta med den även långt upp på fjället och det spelar ingen roll om vattnet är stillaflytande eller strömmande, den fungerar lika bra vilket som.

Adam är mycket förhoppningsfull inför fortsättningen och stolt över att ha tagit fram en helsvensk produkt som är innovativ.

– Jag är en flugfiskeentusiast som vill prova på affärsbranschen och inser att jag har entreprenörskap i mig. Det visste jag inte innan det här.